klik-klik!

Tuesday, February 8, 2011

jom kita berkenalan!(part 2)

salam...

ni sambungan dari entri yang lepas.

mak saya pernah cerita yang masa kecik-kecik dulu saya masuk tadika awal.
umur 4 tahun dah semangat nak masuk tadika.
bajet budak rajin laa...
berkobar-kobar nak menuntut ilmu..haha

sebenarnya,ada kisah di sebalik tu.
sehari sebelum saya masuk tadika, saya dengan mak saya jalan kaki pergi pasar.
dalam perjalanan balik tu, mak saya lalu shortcut.
shotcut tu kena lalu satu tadika.
masa lalu tadika tu, saya tengok ramai sangat budak-budak sebaya saya dalam tu.
dan saya macam excited sangat nak join diorang.
masa tu saya tanya mak, "apa nama tempat ni. macam best je."
mak saya jawab la "tadika. sekolah untuk budak-budak."
saya tabya mak saya balik "boleh tak aini nak gi tadika?"
mak saya jawab " hari ni tak boleh.sebab dah lewat.orang dah nak balik.esok pagi boleh la.."

dialog di atas hanya rekaan semata-mata.mana la saya ingat apa yang saya cakap dengan mak saya masa tu.tapi lebih kurang cenggitu la conversation antara saya dan mak saya.

keesokan harinya, saya punya la bangun awal, mandi dan pakai lawa-lawa *eceh* bersiap-siap nak gi tadika.
mak tanya nak gi mana sebab awal-awal pagi dah bersiap bagai.
saya jawab nak gi tadika.
mak saya terkejut la sebab dia main-main je cakap saya boleh pergi sekolah esok.tapi anak dia ni pulak lurus bendul.percaya sebijik-sebijik apa yang dikatakan oleh mak nya.
mak saya pun terpaksa la melambat-lambatkan saya untuk pergi tadika.
mak cakap tunggu dulu.
dia nak masak sarapan.
sebelum gi tadika kena makan dulu.
saya ok je.
tapi sebab mak saya dok dapur lama sangat, saya terus lari dari rumah.
jalan kaki sorang-sorang gi tadika tu.
betol ni.
tak tipu.
serius!
tapi saya tak ingat sangat la pasal benda ni.
mak saya yang cakap bila dia dah siap masak, saya dah hilang.
cari satu rumah pun tak jumpa.
mak saya punya la panik.
nasib baik mak saya terus pergi tadika tu cari saya kat sana.
bile mak saya sampai sana, dia tanya cikgu tadika ada tak budak perempuan yang bukan pelajar tadika tu datang tadika ni?
cikgu cakap tak de.
tapi tiba-tiba ada suara yang jerit panggil mak saya.
"ma!aini kat sini!"
masa tu,saya dok betul-betul dalam kumpulan pelajar tadika tu sampai cikgu pun tak perasan.
haha..
semangat betul saya nak belajar dulu kan??haha..
tapi lepas hari tu, saya terus jadi pelajar tadika tu..
heeee~~~
kira masuk tadika umur 4 tahun la.
awal jugak la tu kan??

ok la.
tu je nak cerita.

bye!

thanx for reading this entry.

No comments:

Post a Comment